Lionsclub Leiderdorp

Lionsclub Leiderdorp is opgericht in 1971 en is één van de meer dan 430 Lionsclubs in Nederland, en één van de 46.000 Lionsclubs wereldwijd. Leiderdorp heeft een tweede Lionsclub, waarvan de naam Leiderdorp Rhijnlandt is. Wij – we noemen onszelf 'Lions' – ontmoeten elkaar tweemaal per maand, op de 2e dinsdag tijdens een diner om 18:30 uur, en op de 4e dinsdag tijdens een avondbijeenkomst om 20:00 uur waarin, naast het bespreken van de activiteiten, ook ruimte is voor elkaar, voor een gastspreker van buiten de club of voor bezoeken aan culturele instellingen en bedrijven in de omgeving.

Vier- à vijfmaal per jaar organiseren we gezellige avonden met onze partners, zoals ladies night, wijn- en jachtavond, nieuwjaarsreceptie, driving dinner, en elke vijf jaar een tweedaagse lustrumviering ergens in Nederland. Lions houden wel van een feestje.

De huidige 25 leden hebben verschillend opleidingsniveau en beroep. Er wordt niet gediscussieerd over politiek, religie en etniciteit, om de lieve vrede in de club niet in gevaar te brengen.

Lions helpen logoDe leden van Lionsclub Leiderdorp zetten zich individueel of met elkaar in om hulp te bieden in de gemeenschap van Leiderdorp of daarbuiten, door vrije tijd en kennis ter beschikking te stellen en door gezamenlijk projecten te organiseren waarvan de opbrengsten ten goede komen van goede doelen in Leiderdorp, of soms ook daarbuiten. Hierdoor is een hechte vriendenkring ontstaan waarvan vrijwel niemand meer afscheid wil nemen. Maar ouderen vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe leden.

Onze club staat open voor mannen die wonen in Leiderdorp of een band hebben met Leiderdorp, in de leeftijd vanaf 21 jaar. Is uw interesse gewekt, wilt u uw talenten en vrije tijd ook af en toe inzetten door samen met de andere clubleden andere hulpbehoevende mensen of organisaties te helpen en daarnaast uw lokale sociale netwerk uitbreiden, en stemt u in met de erecode (hieronder)? Meldt u zich dan aan via de website van Lions Nederland, of stuur een email naar onze club-secretaris.

Een Lion van Lionsclub Leiderdorp betaalt een contributie van € 175 per jaar.
In dit bedrag zijn, behalve de kosten voor de eigen club, ook inbegrepen de door de club af te dragen contributies voor Lions Clubs International, het Multiple District 110 en het District AZ, en bijdragen voor de Lions Clubs International Foundation (internationaal goede doelen fonds), Stichting Hulpfonds en Stichting Jeugduitwisseling.
De overige kosten van lidmaatschap zijn de kosten voor deelname aan zowel de maandelijkse diner- en avondvergaderingen als aan de bovengenoemde clubavonden met partners.

De opbrengst van de door de club georganiseerde acties komen geheel ten goede van de eveneens door de club gekozen goede doelen.

Erecode

Bij het aangaan van het lidmaatschap geef je aan dat je je volgens de internationaal afgesproken erecode zult gedragen. Van een Lion wordt verwacht dat hij/zij:

1. Zich tijdens zijn werk/leven zodanig zal inzetten dat hij aanspraak mag maken op een goede reputatie;
  2. Goede resultaten nastreeft tegen een redelijke vergoeding, zonder gebruik te maken van ontoelaatbare middelen of door anderszins incorrect te handelen;
  3. Steeds voor ogen houdt dat zijn positie/carrière niet ten koste van anderen opbouwt, degenen die een beroep op hem doen niet in de steek laat en trouw is aan zijn principes;
  4. Bij twijfel of zijn positie of handelen tegenover een ander wel rechtmatig of moreel verantwoord is, twijfel wegneemt, ook al is dat strijdig met zijn eigen belang;
  5. Vriendschap niet als middel maar als doel beschouwt; ervan uitgaat dat ware vriendschap niet berust op wederzijds verleende diensten, niets verlangt en diensten aanvaardt in de geest waarin zij worden gegeven;
  6. Zich steeds bewust is van de plichten ten opzichte van zijn land en leefgemeenschap, zich in woord en daad loyaal gedraagt en zoveel als mogelijk is tijd, energie en middelen voor deze samenleving inzet;
  7. Zijn medemensen helpt door mee te leven in gevallen van nood, en steun en hulp biedt;
  8. Voorzichtig is met kritiek, royaal met lof en zich niet negatief maar constructief opstelt.

De Lions organisatie

Er zijn wereldwijd 1,4 miljoen Lions.  Elke Lion is lid van een Lionsclub, waarvan er wereldwijd 46.000 zijn.

Elke Lionsclub is lid van:

• een District (Nederland telt 6 Districten);
  • het Multiple District (Nederland is Multiple District 110);
  • Lions Clubs International.

Wilt u meer weten over de Lions organisatie? Zie de website van Lions Nederland en/of de website van Lions Clubs International.