Deze wereldwijde actie, waaraan ook Lionsclub Leiderdorp meewerkt, is een groot succes. Sinds 2019 is in Leiderdorp voor ca. € 4.600 aan munten en biljetten ingezameld, waarmee oogklinieken in de derde wereld ruim 300 staaroperaties konden uitvoeren bij arme blinde mensen. Reden genoeg voor de Lionsclub om door te gaan met de actie.

De geldinzamelzuil is onlangs verhuisd van de winkel van Foto Filippo naar Sport 2000 in het Winkelhof. Volgens Remco Filippo worden er regelmatig plastic zakjes met geld geleegd in de zuil. Vaak zie je ook kinderen geld in de zuil doen, ook euromunten. Elke € 10 van onze actie wordt door Wilde Ganzen met 50% verhoogd tot € 15. Een eenvoudige staaroperatie in arme derdewereldlanden kost € 30. Een oogkliniek aldaar vraagt aan rijke blinden € 45 voor een operatie, waar de kliniek € 15 aan overhoudt. Samen met onze bijdrage van € 15 heeft de kliniek weer € 30 om een arme blinde GRATIS te opereren.

Het is de taak van de Lionsclub Leiderdorp om het ingezamelde geld voor te sorteren. Veel werk, maar beslist de moeite waard want de Lions kunnen via hun netwerk over de hele wereld courant geld inwisselen en niet inwisselbaar geld verkopen op veilingen en tegen kiloprijzen. Zo levert elk biljet en elke munt uit de verzamelzuil een bijdrage aan de totale opbrengst. Daarna gaat het geld naar de ANBI Stichting Lions Fight for Sight Nederland, die nauw samenwerkt met Wilde Ganzen en banden heeft met de Lions Clubs International Foundation (LCIF).

De wijze waarop Lionsclubs wereldwijd zich belangeloos inzetten voor personen en organisaties die hulp nodig hebben, was reden voor een agentschap van de Verenigde Naties om Lions Clubs International Foundation uit te roepen tot de beste NGO ter wereld. Want alle Lions in de hele wereld zijn vrijwilligers zonder enige vergoeding. Lions kennen dus geen strijkstokken.

Er moet nog veel ongebruikt geld in de Leiderdorpse huizen liggen, stelt Remco Filippo (rechts op de foto). Een kleine moeite om dat in de zuil te storten; je maakt er veel mensen zielsgelukkig mee. De zuil staat inmiddels in de winkel Sport 2000 van Paul Catsburg, links op de foto.

Wilt u een verzameling of een grote hoeveelheid geld, die niet in een zuil past, doneren? Mail dan naar onze secretaris en een Lions lid komt het bij u halen.